Het micro-systeem

"In het microsysteem gaat het om de invloed van contexten in iemands directe leefomgeving zoals gezin, school, vrienden en buurt. De invloed uit dit systeem wordt heel direct ervaren, omdat de persoon zelf actief interacteert met anderen uit dit systeem. Deze interactie is voor iedere persoon uniek, met als gevolg dat de omgeving door ieder individu verschillend ervaren wordt. Dat verklaart ook dat twee kinderen uit hetzelfde gezin een heel verschillend beeld van hun ouders kunnen hebben." (Wilde & van der, Wal, 2017, p. 83)

Hier staat het leven van Paco en zijn vader centraal. De vader werkt als een automonteur in de wijk waar ze wonen. Binnen het microsysteem spreken we over de invloed van het gezin op de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind, maar hierdoor dus ook in de grote schaal op de identiteitsontwikkeling. Paco volgt in zijn vaders voetstappen en hij ontvangt en verwelkomt hem met open armen. Samen staan ze sterk in het bedrijf waar ze werken. Ze repareren samen auto's, maken onderling grapjes, hebben het over de grote hobby, namelijk de auto's en de onderdelen. Wat de vader weet, weet Paco ook. Samen beleven ze veel op de werkplek en spenderen veel tijd samen wat hun band sterk maakt. De zoon is zijn rechtehand en handhaaft zijn woord, omdat hij hem vertrouwt. Hier spreken we van 'basic trust' (Wilde & van der Wal, 2017), omdat Paco zich veilig, zeker en thuis voelt bij zijn vader en een gezamenlijke vertrouwde plek hebben namelijk hun werkplek.

Door typerend oudergedrag kun je in de loop van de film zien dat Paco in een democratische stijl is opgevoed (Wilde & van der Wal, 2017). Hij wordt betrokken bij de dagelijkse activiteiten, waardoor hij zelfvertrouwen en een verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelt. Bijvoorbeeld bij het openen en het sluiten van de winkel, bij het afrekenen na het gedane werk en ervoor te zorgen dat de zaak er netjes voor staat. Je ziet dat hij een vriendelijke en open uitstraling heeft. Daarnaast zorgen de ouders voor de structuur door hem vaste werkdagen te geven waarin hij werkt naast school. Ze communiceren open met hem over allerlei zaken en zijn ook betrokken bij keuzes die hij moet maken en staan ze open voor zijn ideeën/inbreng betreft werk. Bijvoorbeeld welke autodelen bij welke auto passen (1min;23sec). Zo groeit hij relatief gemakkelijk in de volwassen sociale rollen (contact met de ouders/klant).

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin