
Seksuele ontwikkeling en gender

Seksuele ontwikkeling
"Tijdens de adolescentie verandert de identiteitsvraag 'Wie ben ik?' als gevolg van de zich inwikkelende seksualiteit in 'Wat ben ik?' en 'Hoe ben ik dat?' De seksuele ontwikkeling is voor iedere adolescent een ingrijpend en spannend proces, dat gevolgen heeft voor alle vier de aspecten van het identiteitsbesef: continuïteit, herkenning en erkenning, vrijheid en toekomstperspectief. De seksuele ontwikkeling wordt gedeeltelijk biologisch gestuurd, maar de omgeving draagt veel bij aan de kwaliteit van dit proces, ten goede of ten kwade." (Van der Wal en de Wilde, 2017, p. 193).
In verschillende vormen van media wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van lichamelijke aantrekkingskracht en erotische uitdagingen (Van der Wal en de Wilde, 2017). De geseksualiseerde media heeft veel invloed op de jeugd en binnen de jeugdcultuur denken ze dan ook hierdoor dat het heel normaal is dat er geëxperimenteerd wordt met verschillende vormen van seks (Van der Wal en de Wilde, 2017). De jeugd wordt door de media met tegenstrijdige boodschappen geconfronteerd (Van der Wal en de Wilde, 2017). Zo zie je in de muziekvideo van yung Felix & Poke met het nummer oeff, dat het heel normaal zou zijn om zoveel van je kont te laten zien en met je bosten te pronken. Hierin wordt het slank zijn, grote borsten en een dikke kont hebben gepromoot. Tegelijkertijd krijgen ze in de video van Meghan Trainor met het nummer alla bout that bass te horen dat het juist goed is om wat dikker te zijn en slanke dames worden "Skinny bitches" genoemd.

In de puberteit vinden verschillende biologische ontwikkelingen plaats. Zo gaan bij meisjes de borsten groeien, de groeiversnelling vindt plaats, het schaamhaar begint te groeien en de eerste menstruatie zal in de puberteit plaatsvinden. Niet alle meiden vinden dat zo fijn. Op de site www.proud2bme.nl verteld een meisje dat ze erg baalde van haar borsten. Ze zegt dat haar afkeer begon te groeien naarmate haar borsten verder groeide en dat ze er helemaal niet op zat te wachten om volwassen te worden. Ze ontwikkelde een eetstoornis waardoor ook haar borsten kleiner werden. Bij een ander mens had ze de borsten prima gevonden, maar op haar lichaam vond ze alles lelijk aan haar borsten. Op het internet zocht ze naar borsten om te die te kunnen vergelijken met die van haar, om te zien of ze wel "normaal" waren. De afkeer tegen haar borsten maakt het haar moeilijk om over de eetstoornis heen te komen. Iedere keer zagen haar borsten er weer anders uit en moest ze daaraan wennen. Later kwam bij haar de realisatie wat voor rol haar borsten zouden spelen bij het moederschap en hierdoor is ze op een andere manier naar haar borsten gaan kijken. Wat haar heeft geholpen bij de acceptatie is het lief zijn voor haar lichaam, door het bijvoorbeeld in te smeren met bodylotion. In deze blog komt heel mooi naar voren hoe moeilijk het kan zijn voor een tiener dat het lichaam zo aan het veranderen is. Ze vertelt dat ze dus op een negatieve manier naar haar eigen lichaam keek. Dit maakt dat ze last had van een negatief zelfbeeld.
Bij jongens vinden ook verschillende veranderingen plaats in het lichaam. Bij de jongens gaan de testikels zich ontwikkelen, verschijnt het eerste schaamhaar, begint de penis te groeien, vindt de eerste zaadlozing plaats en begint de groeiversnelling (Van der Wal en de Wilde, 2017). Op een forum op scholieren.com verteld een jongen trots dat hij zijn eerste zaadlozing heeft gehad. Niet alle pubers kijken op een negatieve manier naar het veranderen van hun lichaam en sommige zijn er juist trots op.

De seksuele identiteit heeft ook invloed op de omgeving. Zo blijkt uit onderzoek dat jongens meer aandacht vragen en krijgen dan meisjes en dat de maatschappelijke posities van mannen en vrouwen nog steeds verschillen (Van der Wal en de Wilde, 2017).
Gender
"De factor gender staat voor de culturele invulling van het geslachtsverschil. Het standpunt van veel feministische onderzoekers is: vrouwen worden tot vrouwen gemaakt - voor mannen geldt overigens hetzelfde. Gender is een ordeningsproces in ons maatschappelijk leven dat terug te vinden is in symbolen, sociale instituties en theorieën." (Van der Wal en de Wilde, 2017, p. 222).
In de video Always #likeAgirl laten ze zien hoe de maatschappij betekenis geeft aan het vrouw zijn. "Like a girl" wordt gezien als een symbool waarmee vrouwen belachelijk worden gemaakt en verschillende mensen laten dit aan het begin van de video ook zien. Zonder uit te leggen dat ze dat er mee bedoelen laat iedereen toch ongeveer hetzelfde zien en roept het dus dezelfde herkenbare beelden en gevoelens op. Bij de jonge meiden vroegen ze de meiden ook om dingen als een meisje te doen. Deze meiden lieten echter iets heel anders zien en hebben dus niet dezelfde betekenis gegeven aan dit symbool. Dit symbool roept dus wel bepaalde beelden op, maar dit zijn niet beelden die te maken hebben met de realiteit, het lijkt erop dat dit een verzonnen negatief beeld van vrouwen weer geeft. Het doel van Always met deze video is de betekenis van "iets als een meisje doen" te veranderen naar iets positiefs. Dit is iets wat zich in ieder geval afspeelt in de Amerikaanse cultuur.
Genderidentiteit
"Genderidentiteit verwijst naar iemands besef van man- of vrouw-zijn en homo-,
bi- of heteroseksueel zijn." (Van
der Wal en de Wilde, 2017, p. 225).
Daarbij zijn de belangrijkste manieren waarop mensen zich kunnen ontwikkelen
het sociaal leren, het model-leren en het cognitief leren (Van der Wal en de Wilde, 2017):
-
Het sociaal leren gaat ervan uit dat typisch meisjes of jongens gedrag door de
omgeving beloond wordt. Hierdoor gaan kinderen dit gedrag koppelen aan iets
positiefs en is herhaling van dit gedrag steeds waarschijnlijker.
- Het model-leren gaat ervan uit dat kinderen het gedrag van voor hen belangrijke
modellen. Zij gaan het gedrag van imiteren wanneer ze tegen iemand opkijken.
Volgens deze theorie zouden meisjes dan ook beter presteren wanneer ze een
succesvol vrouwelijk persoon als rolmodel zouden hebben.
- Het cognitief leren gaat ervan uit dat voor het kind het verwerven van kennis
over zichzelf het belangrijkst is. Wanneer het kind weet of het een jongetje of
meisje is gaat het volgens een cognitief schema op zoek naar passend gedrag. Zo
zou een meisje dus meisjes dingen doen omdat ze een meisje is en verwacht ze
daarvoor beloond te worden.
Identiteit in de groep

Binnen een groep tieners worden vaak aan elkaar onderling labels gegeven.
Verschillende tieners zetten dan ook video's op het internet waarin ze zelf de
verschillende "typetjes" gaan presenteren.
De meest bekende labels zijn:
- De nerd, een laatbloeier met lang onhandig onaantrekkelijk lijf. Iemand
die vaak wat buiten groep valt.
- De populaire tiener, ze zijn al wat verder in hun lichamelijke
ontwikkeling waarbij hun seksueel handelen als oprecht wordt ervaren en
gebaseerd op innerlijke gevoelens. Ze kleden zich sexy en stralen volwassenheid
uit naar hun leeftijdsgenoten. Bij meiden gaat het vaak om romantische relaties
waarbij niet per se sprake is van seks terwijl de populaire jongens al vroeg
seksueel actief zijn.
- De player, een jongen die in de belangstelling staat van meisjes. Ze
worden door hun leeftijdgenoten met respect behandeld omdat ze al vroeg
seksueel actief zijn.
- De slet, een meisje dat seksueel actief en niet exclusief is. Zij zal
juist negatief beoordeeld worden voor dit gedrag door haar leeftijdsgenoten.
Deze labels kunnen een grote invloed hebben in het verdere leven van een tiener
en ook op het identiteitsbesef. (Van der
Wal en de Wilde, 2017).